A Reflection on the Aesthetic Aspects of Rumi"s Thought
از مطرح شدن مبحث زیباییشناسی جدید در فلسفه و فلسفه هنر غرب مدت زیادی نمیگذرد، چنانچه از دیرباز زیبایی و زیباییشناختی در فلسفه، تفکر شرقی و همچنین اسلامی از مفاهیم قابل تأمل و توجهی بهشمار میرفته است. زیباییشناسی نوین غربی، زیباشناختی را با مؤلفههایی در حوزه معرفتشناختی و جهان ذهن انسان تعریفپذیر میکند، در حالیکه از نظر عارف و حکیم مسلمان به واسطه حکمت و عرفان اسلامی، زیبایی جنبهی وجودشناسی دارد. پرسش اصلی با این توجه این است که چه وجه تمایزی میان وجوه زیباشناختی مولانا و زیباشناسی نوین غربی میتوان قائل شد؟ این مهم در واکاوی آثار ادبی_عرفانی بهجا مانده از مولانا قابل دریافت است. مولانا وجوه و مؤلفههای ویژهای را برای انتقال مفهوم زیبایی در این آثار به کار بسته است. این مهم مسئله تحقیق حاضر محسوب میشود. پژوهش با واکاوی معناشناختی در اشعار وی به جستار تفکر مولانا در این زمینه خواهد پرداخت. با این توجه، پژوهش قصد آن را دارد که وجوه زیباییشناختی مولانا را از این طریق مطالعه کند. اطلاعات لازم در این پژوهش به روش کتابخانهای و با تکنیک فیشبرداری گردآوری شده و با شیوه توصیفی_تحلیلی متقن میشود. نتیجه مطالعه نشان میدهد که مفهوم زیبایی در اندیشه مولانا با توجه به مفاهیم وجودشناسی، تجلی، عشق و حیرت نشان داده شده است. بر این اساس آشکار شده که زیبایی و فرآیند ادراک آن در نزد مولانا از دیدگاه شرقی_اسلامی نشأت گرفته، در لذت ذهنی و حسی ادراک و تبیین نمیشود. زیبایی نزد مولانا در طریقی وجودشناسانه و عروج بهسوی حقیقت و مبدأ وجود معنا مییابد.
It is not long before the emergence of new aesthetics in philosophy and philosophy of Western art, as beauty and aesthetics have long been considered as important concepts in philosophy, Eastern thought, as well as Islamic. Modern Western aesthetics define aesthetics with components in the epistemological domain and the world of the human mind, while from the point of view of the mystic and the wise Muslim through Islamic wisdom and mysticism, beauty has an existential aspect. The main question with this consideration is what distinguishes between the aesthetic aspects of Rumi and modern Western aesthetics? This important is understood in the analysis of the literature-mystical works left behind by Rumi. Rumi has applied special aspects and components to convey the concept of beauty in these works. This is the current research issue. The research will explore Rumi's thinking in this regard by analyzing the semantics in his poems. With this in mind, the research aims to study the aesthetic aspects of Rumi in this way. The necessary information in this research is collected by library method and by jack extraction technique and is analyzed by descriptive-analytical method. The result of the study shows that the concept of beauty in Rumi's thought has been shown according to the concepts of ontology, manifestation, love and astonishment. Accordingly, it has been revealed that beauty and its process of perception originated in Rumi's oriental and Islamic point of view, and is not understood and explained in subjective and sensory pleasure.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1